Du kommer ikke uden om SEO, hvis du vil have besøg på din hjemmeside
Skriv gode SEO-tekster og gør Google til din ven.
Tænker du sådan om SEO: ”Åh nej, det orker jeg ikke at forholde mig til…”? Det kan godt være, du har brugt oceaner af tid på at få det helt rigtige design på din hjemmeside, så den fremstår flot og brugervenlig. Og det skal den naturligvis også.
Men du kommer ikke uden om at forholde dig til SEO, dvs. søgemaskineoptimering på godt dansk. Du har brug for at have nogle gode SEO-tekster, der virker på Google.
Når du skriver tekster til din hjemmeside, er det altafgørende, at du bruger de rigtige søgeord. Ellers får du svært ved at blive fundet på Google af dine potentielle kunder.
Måske er de søgeord, du allerede bruger, slet ikke de ord, der bliver søgt på. Derfor er det vigtigt løbende at tjekke, om dine søgeord er de korrekte.
Du må derfor se at få lavet en søgeordsanalyse (hvis du ikke allerede har gjort det), så du får fundet ud af, hvad folk leder efter. Når du har fundet de rigtige søgeord, skal du skrive dine tekster – og dine SEO-titles og meta descriptions* – ud fra de søgeord, du har valgt.
Sådan laver du en søgeordsanalyse
Du kan bruge Googles eget værktøj “Keyword Planner” til det. Det er gratis at bruge, du opretter blot en konto (hvis du ikke allerede har en), og så kan du gå i gang.
Du skal ikke tage dig af, at der står “Google Ads”. Du behøver ikke lave annoncer på Google for at bruge værktøjet.
Hvis du har mange undersider på din hjemmeside, kan det godt være et større arbejde. Derfor vil jeg anbefale dig at sætte f.eks. 1-2 timer af hver uge, så du får det gjort – og det ikke bare bliver ved tanken. Lav en liste med alle dine sider og prioriter dem, så du får startet med de vigtigste sider først.
Når du har fået rettet dine tekster til, vil du med tiden arbejde dig længere og længere op på Google.
Dine læsere skimmer og springer rundt – Derfor skal du skrive rammende SEO-tekster
Du gør det garanteret selv. Skimmer teksten, når du besøger en hjemmeside. Det er nemlig de færreste, der har tid til at læse alt minutiøst igennem. Derfor er det vigtigt, at du skriver så præcist som muligt.
Det betyder, at du bør:
- skrive korte sætninger – undgå en masse indskudte sætninger og et hav af kommaer.
- bruge korte afsnit – max. 3-4 linjer gerne mindre.
- bruge punktopstillinger – det bryder siden op og gør teksten lettere at overskue.
Tænk på, at du gerne vil have dit budskab frem. Du skal altså både skrive SEO-venlige tekster, men også huske at skrive i et sprog, der giver mening for din læser. Alt i denne verden handler trods alt ikke om Google… men næsten.
* Hvis du ikke kender til begreberne SEO-titles og meta descriptions, så er det den overskrift og korte tekst, du ser, når du søger på Google.
Bruger du WordPress, så installer plugin’et Yoast SEO, og du kan nu nemt udfylde begge dele ved at klikke på ”Rediger snippets” (du finder det under hver af dine sider).
Er du klar til at gå i gang med din egen hjemmeside nu?
Hvis du får brug for hjælp, kan du med fordel købe 2 timers marketingsparring med mig. Så finder du ud af, hvor du skal sætte ind, og hvad du skal prioritere. Læs mere om marketingsparring her.