Du skal ikke bruge hele farvepaletten
En af mine store kæpheste, når det handler om hjemmesider, er den stigende tendens til at bruge farvede tekster. Farver kan være flotte og have en god stopeffekt, men alt for tit oplever jeg, at det er svært overhovedet at SE, hvad der står på en hjemmeside.
Indholdet kan være nok så godt og spændende, men hvad nytter det, hvis jeg ikke kan læse selve teksten?
Synderen er lyse farver! Lysegrå, lyselilla, lyseblå, lysegrøn… osv. Somme tider kombineret med nogle skrifttyper, der er helt umulige at tyde. Prøv lige at læse denne sætning:
Jeg har et budskab til dig, jeg gerne vil have, du forstår 100%.
Hvad siger du? Kan du se, hvad der står? Forestil dig at skulle læse en hel side eller flere i samme stil. Jeg bliver helt træt i øjnene af bare en enkelt linje.
Jeg kan godt lide farver, og det skal der absolut også være. Men kommer jeg ind på en hjemmeside, hvor der er nogen, der i den grad har brugt hele farvepaletten og været lidt for kreativ, så er der en ret stor chance for, at jeg hopper ud igen lynhurtigt.
Og det er jo ikke meningen, for måske er det lige netop dit produkt, jeg står og mangler.
Men sort er det vel fint at bruge?
Jeg har også lagt mærke til en anden trend. Nemlig at mange vælger en hjemmeside med sort baggrund, hvor al teksten er skrevet med hvidt.
Ingen tvivl om, at det ser elegant ud, men det er meget hårdt for øjnene at læse hvid tekst på en sort baggrund. Især hvis du sidder og kigger på mobilen i et halvmørkt rum en aften.
Hvis du elsker hvid tekst på en sort baggrund, kan du bruge det i nogle rammer eller bokse på din hjemmeside. Så giver det den stopeffekt, du er ude efter. Men husk at gøre dit budskab kort og præcist, så det bliver en fordel for dig.
Har du styr på farverne på din hjemmeside?
Trænger du til at få kigget på din hjemmeside (og farverne) med helt nye briller, så skulle du overveje at købe 2 timers marketingsparring med mig. Fordi jeg ikke kender din hjemmeside, kan jeg hurtigt spotte, hvad der virker, og hvad du kan forbedre.
Læs mere om, hvordan du kan få glæde af marketingsparring.