Sådan undgår du at din marketing bliver en forhindring for dig
Synes du, at marketing er et vidt begreb? Og at det er svært at finde ud af, hvor du skal sætte ind, og hvad du skal prioritere? Så er du ikke alene.
Nedenfor gennemgår jeg de 4 typiske forhindringer og giver dig 4 enkle løsninger til at rydde dem af vejen.
Jeg vil vove den påstand, at du kan gøre mange af tingene selv. For i virkeligheden handler det allermest om at blive god til at prioritere dine marketingaktiviteter.
Det kræver dog, at du har lyst til at sætte dig godt ind i tingene og lære, hvordan du overvinder de forhindringer, du støder på. Så din marketing ikke bremser din forretning, men tværtimod bliver en speeder, du kan træde på.
De 4 forhindringer, der bremser dig i at få succes med din marketing
Jeg hører konstant fra selvstændige, at de ofte støder på en masse forhindringer, som gør, at de ikke får det fulde udbytte af deres marketingindsats. Eller giver op undervejs. Gælder det også for dig?
I det følgende gennemgår jeg de 4 forhindringer hver for sig. Som en bonus præsenterer jeg dig for nogle enkle løsninger til, hvordan du overvinder forhindringerne.
Forhindring nr. 1:
Marketing er for uoverskueligt
Det kan det hurtigt blive, hvis du har svært ved at finde ud af, hvor du skal starte og ende. Alene af den grund, at du har så mange valgmuligheder.
Hvilken del af din marketing skal du koncentrere dig om?
- Skal du lægge din største indsats på de sociale medier og hvordan og hvor meget?
- Skal du prioritere at få vedligeholdt og SEO-optimeret din hjemmeside?
- Skal du blogge og skrive nyhedsbreve?
- Skal du annoncere på Facebook eller skrive artikler på LinkedIn?
- Skal du lave onlinekurser eller holde fysiske events?
- Osv. osv.
Det kan nemt blive meget uoverskueligt, fordi du inderst inde godt ved, du ikke kan gøre det hele og slet ikke på én gang. Og hvad nu, hvis du vælger det forkerte at satse på?
Sådan overvinder du forhindring nr. 1
Allerførst skal du lave en liste over alle de marketingtiltag, du godt kunne tænke dig at bruge i din forretning. Når du har gjort det, skal du vælge til – og mindst lige så vigtigt vælge fra.
Beslutter du dig for, at du fx kun vil bruge to sociale medier, fordi du ved, det er der, din målgruppe er, så fokuser på dem. Og glem alle de andre for en tid.
Hvis du skriver nyhedsbreve eller blogindlæg, så find ud af, hvor mange du realistisk kan nå at lave om måneden. Det kan også være, du skal vente med at begynde at blogge, hvis du ikke har tid lige nu.
Er det din hjemmeside, der trænger til at blive opdateret, så laver du en liste med punkter til det.
For at bevare overblikket er det smart at bryde din indsats ned i mindre bidder. Lav fx en to-do-liste i et Excel-ark delt op på uger. For hver uge skriver du ind, hvad du vil lave af marketingaktiviteter i din forretning.
På den måde får du et godt system, som du hele tiden kan vende tilbage til, og som kan hjælpe dig med at holde næsen i sporet.
Forhindring nr. 2:
Marketing er for svært
Måske synes du derimod, at marketing er for svært at gå til? Det kan du godt have ret i, for der er jo en grund til, at vi, der arbejder professionelt med marketing, har en længere uddannelse og mange års erfaring bag os.
Problemet er bla., at der er så mange valgmuligheder, og hvad nu hvis du vælger det forkerte at satse på? Det kan både koste dig en masse spildt tid og endnu værre spildte kroner, du kunne have brugt bedre.
Så derfor giver det mening at få hjælp til din marketing, hvis du synes, det er en svær størrelse at gå til.
Sådan overvinder du forhindring nr. 2
Selvom du ikke er født som marketingekspert, kan du sagtens lære at lave mange af dine marketingopgaver selv.
Du kan fx følge nogle gode grupper på Facebook, hvor du:
- Får en masse gratis viden og lærer, hvordan du skal gøre.
- Kan stille spørgsmål og få et brugbart svar.
- Kan sparre med andre og få feedback på et problem, du står med.
Forhindring nr. 3:
Marketing er for tidskrævende
Det kan det let gå hen at blive, fordi du kan bruge oceaner af tid på at undersøge alle de mange muligheder, der er.
Du har kun et vist antal timer i døgnet, og derfor er din tid sparsom. Måske prioriterer du derfor at investere din tid på at skaffe nye kunder og pleje dem, du allerede har.
Faren er, at du bliver så fordybet i dit arbejde fx med at udvikle et nyt produkt, så du slet ikke har tid til at tænke på, hvordan du skal få dit produkt markedsført, når det engang er klart.
Sådan overvinder du forhindring nr. 3
Det du kan gøre er at lægge nogle timer ind i din kalender hver uge, hvor du kun fokuserer på din egen marketingindsats. Vælg fx at hver fredag kl. 12 stopper du med at arbejde for alle andre end dig selv.
Du slukker for mail, mobil og Facebook og kigger på listen over dine marketingtiltag, som du har lavet for at få et overblik. Derefter prioriterer du benhårdt og vælger ÉN opgave ud.
Koncentrer dig om den ene opgave, du har valgt. Ikke alt muligt andet. For vores hjerne er sådan indrettet, at selvom vi tror, vi sagtens kan multitaske, så er vi faktisk allermest produktive, når vi kun koncentrerer os om én ting ad gangen.
Når du er færdig med opgaven, kan du gå videre til den næste. Husk at klappe dig selv på skulderen over, at du kom i mål med endnu en marketingopgave.
Forhindring nr. 4:
Marketing er for dyrt
Den sidste af de 4 forhindringer er, at det er for dyrt at investere i marketing. Det kan det også blive, hvis du har et ønske om at strø om dig med dyre TV-reklamer eller lignende. Så skal du regne med at skulle hive nogle millioner op af skuffen.
Men der er mange andre marketingtiltag, du kan sætte i gang, uden at du skal bruge en mindre formue på det. Og det er de tiltag, der kan hjælpe dig med at få solgt endnu flere af dine produkter eller ydelser.
Sådan overvinder du forhindring nr. 4
Du kommer ikke uden om at investere i din forretning, hvis du vil have succes. Det er de færreste, der kan alting selv, men du behøver ikke bruge alt, hvad du ejer og har.
Start med at tage nogle få kurser – online eller offline – hvor du virkelig lærer noget om et konkret emne inden for marketing. Der er også masser af gratis webinarer, hvor du kan suge til dig og bruge det, du lærer, efterfølgende.
En dyrere løsning er at følge et mentorforløb over en længere periode. Det er med stor sandsynlighed det, der vil kunne rykke din forretning allermest. Alternativt kan du finde en i dit netværk at sparre med, som kan give dig god konstruktiv feedback på de tiltag, du gerne vil sætte i gang.
Du kan sagtens vælge en vej uden om de 4 forhindringer
Hvis du har nikket genkendende til bare én af forhindringerne, så håber jeg, du er blevet inspireret til at få gjort noget ved din marketing?
Og hvorfor ikke starte allerede i dag i stedet for at vente til i morgen? For der er forhindringen der med garanti stadigvæk – den forsvinder jo ikke bare af sig selv.
Jeg ved af erfaring, at det er muligt at overkomme de 4 forhindringer. Men måske har du brug for hjælp til at komme i gang? Så du får det overblik, der er så vigtigt, og ved hvad du skal prioritere i din marketingindsats?
Det vil jeg gerne hjælpe dig med. Når du sparrer med mig, hjælper jeg dig med at finde ud af, hvad du skal fokusere på. Du undgår at spilde værdifuld tid, fordi du kan nøjes med at koncentrere dig om de marketingtiltag, der vil virke for dig.
Send mig en mail på marketing@anitacordes.dk og fortæl mig, hvilke forhindringer du støder på i din marketing, og hvad du gerne vil have min hjælp til. Du binder dig naturligvis ikke til noget ved at skrive til mig.