Glemmer du at holde gryden i kog
Lyder det her bekendt?
Du har så travlt med at passe dine eksisterende kunder, at du ikke rigtig har tid til at skaffe nye kunder? Men det går jo nok, for de dukker vel bare op, når du får brug for dem…
Hvis du tænker sådan, kan du være ved at bevæge dig ind i en ond cirkel, som du skal sørge for at komme ud af igen hurtigst muligt.
For sandheden er, at nye kunder sjældent kommer altid af sig selv, og derfor skal gryden holdes i kog med (hårdt) arbejde.
Det, der typisk sker, er at du har travlt og rigeligt med kunder eller opgaver, og det virker, som om tingene kører bare derudaf.
Men nogle gange vender bøtten
Måske trækker en eller flere af dine kunder den lidt, er lidt længere om at vende tilbage eller booke en tid hos dig.
Og pludselig er det dig, der har huller i kalenderen. Og der bliver stille – alt for stille!
Problemet er, at når det sker, så tager det tid at starte din marketingmaskine op for at få skaffet nye kunder, fordi du stort set starter forfra hver gang.
Selv når du har rigtig travlt, måske endda så meget, at du føler, der ikke er timer nok i døgnet, må du aldrig nogensinde sætte din egen virksomhed på standby.
Da jeg blev selvstændig for efterhånden en del år siden, kom de første kunder rigtig hurtigt til, og jeg kastede mig glad over alle de spændende opgaver. Og tænkte: det her med at være selvstændig er da ikke spor svært…
Men jeg blev klogere, for efter et halvt års tid var der pludselig længere mellem opgaverne for de kunder, jeg havde. Og jeg gik i panik. For jeg kunne jo godt se, at det ikke duede, og jeg måtte i gang med at skaffe nogle flere kunder.
Hvad skal du gøre, når tingene går i stå?
Du skal derfor gøre, som jeg gjorde dengang (og stadig gør): Hele tiden vise omverdenen, hvad du kan. Huske at dele ud af din viden, give gode tips, vise hvilke områder du er ekspert indenfor, skrive godt indhold på de sociale medier og i dine nyhedsbreve.
På den måde minder du hele tiden dine potentielle kunder om, at du findes. Med andre ord, de glemmer dig ikke, men har dig i baghovedet til den dag, de får brug for din hjælp.
Så uanset hvor travlt du har med at passe dine kunder, så husk altid at prioritere din egen forretning også.
Om det så betyder, at du skal arbejde lidt ekstra i nogle perioder, så hav fokus på det. Sæt fx en halv dag eller 2 aftener af hver uge til kun at arbejde på at gøre dig selv og din forretning mere synlig.
Sørg også for at gemme nye idéer fx i en folder på din pc, så du altid har dem samlet et sted, hvor du nemt kan finde dem igen.
På den måde går du ikke i stå, og når der bliver stilstand i en periode, og det sker for alle indimellem, så ved du, at du ikke skal til at starte helt forfra, men blot kan iværksætte nogle af de idéer/aktiviteter, du har på lager.
Du gør også dine nuværende kunder glade
Når du er aktiv og deler generøst ud af din viden, skal det ikke kun være for at skaffe nye kunder, men også for at glæde de kunder, du allerede har.
For de følger dig sikkert på de sociale medier, læser dit nyhedsbrev eller din blog. Og vi elsker alle at blive forkælet af dem, vi er kunder hos.
Book en gratis samtale
Hvis du har svært ved at få hul på bylden med at få genereret nogle idéer til din markedsføring – eller få hoved og hale på dem, du allerede har – er du altid velkommen til at booke 20 min. gratis samtale. Det er naturligvis helt uforpligtende for dig.