En gratis samtale kan skaffe dig flere kunder
Når du gerne vil sælge dine ydelser eller produkter fx i salgskampagner, har du sikkert oplevet, at nogle er i tvivl, om de skal investere i det, du sælger.
Måske er de usikre på, om du er den rigtige til at hjælpe dem. Eller de sidder med nogle spørgsmål, som de har brug for at få besvaret, før de beslutter sig.
I bedste fald finder de selv ud af at ringe til dig eller sende dig en mail. I værste fald dropper de det igen, hvis du ikke gør det nemt for dem at få kontakt med dig. Og det kan koste dig kunder.
15 minutter kan gøre en stor forskel
Hvis du har været forbi min hjemmeside, vil du kunne se, at jeg på flere af mine sider tilbyder 15 minutters gratis rådgivning. Som naturligvis er helt uforpligtende for den, der booker en samtale.
Jeg bruger det både i min generelle markedsføring, men også når jeg kører salgskampagner på mine klippekort. For det er vigtigt, at jeg får talt med dem, der overvejer at blive kunder hos mig.
På 15 minutter kan jeg nå at spørge ind til de udfordringer, folk står med, de kan stille mig spørgsmål, og sammen kan vi få afklaret, om vi er et godt match.
Det skaber tryghed og basis for et godt samarbejde, og vi får afstemt forventninger til hinanden.
Er du rimelig nystartet?
Så har du måske også oplevet, at det kan være svært at få kunder i din forretning. For hvis folk ikke kender dig eller har fået dig anbefalet fra andre, kan de komme i tvivl om, hvad de investerer i.
Det forbehold kan du gøre meget for at fjerne ved at tilbyde en gratis samtale. Jeg bruger 15 minutter, men måske er det bedre for dig at tilbyde 20 eller 30 minutter.
Brug et professionelt kalendersystem
Hvis du allerede har et kalendersystem, kan du bruge det til at give folk mulighed for at booke en samtale. Ellers vil jeg anbefale dig at bruge et.
Både fordi jeg synes, det virker mest professionelt, når folk selv kan klikke sig ind og se, hvornår du har en ledig tid.
Men også fordi du risikerer at bruge alt for meget tid, hvis du blot opfordrer folk til at sende dig en mail. For du kan nemt komme ud for, at I skal skrive frem og tilbage flere gange, før I har fundet et tidspunkt, der passer jer begge.
Jeg bruger et system, der hedder Calendly. Det smarte er, at det synkroniserer med min Google kalender, så når folk booker en tid, kommer aftalen automatisk i min kalender, uden at jeg skal gøre noget. Og jeg får en mail fra Calendly, lige så snart der er booket en tid.
Det fungerer også sammen med Outlook, iCloud og Microsoft Exchange.
Sådan gør jeg rent praktisk
Jeg sætter et link til at booke en tid i Calendly ind i de mails, jeg sender ud, når jeg kører salgskampagner. Desuden laver jeg Call-to-action-knapper på mine landing pages og bruger det også indimellem i mine opslag på de sociale medier.
Og det virker. Hver gang jeg har tilbudt 15 minutters gratis rådgivning, har jeg fået nye kunder. Det er ikke sikkert, de var blevet til kunder, hvis vi ikke havde talt sammen og fået afstemt forventninger først.
Start med den gratis version, hvis du vil prøve det af. Jeg bruger en betalingsversion, men den koster kun 10$ om måneden, så det er hurtigt tjent ind igen.
Du kan naturligvis også bruge muligheden for at få en gratis samtale med dig som en generel døråbner. Fx ved at have Call-to-action-knapper på din hjemmeside, ligesom jeg har. Det behøver altså ikke kun være møntet på salgskampagner.
Jeg får ikke noget for at anbefale Calendly. Jeg synes, bare det er et godt værktøj.
Vil du have 15 minutters gratis rådgivning?
Overvejer du, om jeg skal hjælpe dig med at få din marketingindsats kørt op i et højere gear, så du får flere kunder i din forretning? Hvis ja, så er du naturligvis meget velkommen til at booke 15 minutter hos mig.