Genbrugsmarketing – Få flere idéer og spar en masse tid
I dette blogindlæg giver jeg dig nogle gode tips og forslag til, hvordan du på en meget enkel måde kan genbruge indhold, du tidligere har lavet. Samtidig får du også mange flere idéer til fremtidigt indhold.
Lyder det her bekendt?
Du sidder som så ofte før og tænker ”Ej, NU skal jeg altså også have skrevet det blogindlæg eller nyhedsbrev eller lavet et opslag på Facebook eller LinkedIn! Men hvad pokker skal jeg finde på?”
Hvis du ikke har en lang liste med 117 idéer, kan det være, du gør sådan her:
- Du laver et eller andet tilfældigt opslag på Facebook eller LinkedIn, som måske ikke har så meget indhold. Men så har du da gjort noget.
- Du skriver et nyhedsbrev om et emne, men får ikke rigtig spredt budskabet til andre end dem på din liste.
- Du giver op og tænker, det kan vente til i morgen, som så heller ikke bliver til noget.
Hvis du vælger nr. 1 eller 2, laver du det, jeg kalder for hist-og-pist-marketing. Det vil sige, du griber, hvad du lige har, men du får slet ikke nok ud af din indsats.
Vælger du nr. 3, så er du tilbage, hvor du startede. Helt blank for idéer. Eller måske synes du bare, det er alt for tidskrævende at finde på noget.
Løsningen hedder genbrugsmarketing
Jeg ved slet ikke, om det er et rigtigt ord, men som du nok kan se, er jeg glad for at lave mine egne sammensætninger af ord.
I dag genbruger vi (heldigvis) mere og mere, når vi genanvender papir, plast, pap, flasker, dåser, batterier osv. osv.
Og du kan gøre det samme med dit indhold. Nedenfor giver jeg dig nogle konkrete eksempler på, hvordan du genbruger på en smart og effektiv måde.
Jeg vil foreslå, at du går i gang med denne opgave en dag, hvor du har et par timer til rådighed. Og jeg lover dig, at det vil ende med at spare dig for en hel masse tid og ikke mindst grublerier over, hvad du skal finde på.
Du kan med fordel gentage øvelsen hver 3. måned, for så løber du aldrig tør for noget at skrive om.
Genbrug dine opslag
Åbn din Facebook-side (ikke din profil, men din firma Facebook-side) og find dine gamle opslag frem, for det er her noget af guldet ligger gemt.
Prøv at bladre bare 3, 6 eller 12 måneder tilbage og find de opslag, der har gjort det godt. Altså hvor du har fået mange interaktioner på dine opslag. Husk kommentarer og delinger vægter altid højere end mange likes.
Klik på et af opslagene, og du kan nu genbruge det i et nyt opslag på en meget enkelt måde.
Enten bruger du samme tekst med et andet billede. Eller også bruger du samme billede, men ændrer lidt i teksten. Og så har du på ingen tid et nyt opslag, du kan sætte på din Facebook-side.
”Jamen er det ikke snyd?” Nej, absolut ikke. Der er ingen, der kan huske, hvad de har læst eller set på Facebook for 3 eller flere måneder siden.
Du må heller ikke glemme, at har du et vigtigt budskab, skal det gentages indtil flere gange, før det trænger ind hos dine læsere.
Samme fremgangsmåde kan du følge på LinkedIn ved at gå dine tidligere opslag igennem. Her kan du også se, hvor mange mennesker dit opslag er nået ud til.
Genbrug indholdet i dine nyhedsbreve
På samme måde kan du gå tilbage og kigge dine nyhedsbreve igennem. Hvis du i et eller flere af dem har givet noget viden væk, der har værdi for dine læsere, så kan du sakse et lille udpluk og bruge det i et nyt opslag på Facebook eller LinkedIn – eller begge steder.
Det kan også være et ældre nyhedsbrev, hvor du kan omskrive indholdet til et godt blogindlæg.
Genbrug gamle blogindlæg
Hvis du har skrevet en masse blogindlæg gennem tiden, så kan du også genbruge dem. Du kan fx tage et gammelt blogindlæg og gøre det ”Privat”, så det ikke længere er synligt på din hjemmeside.
Derefter omskriver du teksten og finder måske nogle nye billeder. Og på kort tid har du et nyt blogindlæg med en ny dato. Som du så igen kan skrive et nyhedsbrev om og poste på de sociale medier.
Du kan også lave en video ud af et tidligere blogindlæg og dele det på de sociale medier og i dit nyhedsbrev.
Genbrug video og lydfiler
På samme måde kan du lave nyt indhold til et nyhedsbrev eller et blogindlæg, hvis du kigger dine tidligere videoer og lydfiler igennem. Måske bliver du også inspireret til nogle gode opslag på de sociale medier.
Kan du se, hvor jeg vil hen?
Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen og igen, når du allerede har en masse godt indhold på lager. Det er sådan, genbrugsmarketing virker, og jeg bruger det selv i stor stil.
Men husk lige en ting! Du skal selvfølgelig stadig producere helt nyt indhold også, for ellers ender du med at køre i den samme rille år efter år.
Hold styr på det hele her
Det er fint nok at få en masse idéer og genbruge tidligere materiale, men hvordan holder du så lige styr på, hvornår du skal gøre hvad?
Svaret er ligetil. Du bruger en aktivitetsplan, hvor du skriver det hele ind uge for uge, og så skal du vænne dig til at åbne planen hver dag, så du husker, hvornår du skal producere noget nyt indhold.
Du er velkommen til at få min skabelon til en aktivitetsplan, og så kan du tilpasse den til dit eget behov. Hent skabelonen her.
Har du brug for hjælp?
Hvis du gerne vil have en snak om din markedsføring, og hvordan du får endnu mere ud af den, er du altid velkommen til at booke en gratis samtale. Du forpligter dig ikke til noget, men måske er jeg den rette til at hjælpe dig. Book din samtale her >>>