Har du som håndværker brug for en hjemmeside?

Har du som håndværker brug for en hjemmeside?

Har du som håndværker brug for en hjemmeside?

Jeg hører ofte håndværkere sige, at de ikke har brug for en hjemmeside. For de får alligevel de fleste opgaver via mund-til-mund-anbefalinger og fra deres netværk.

Andre undlader at gøre noget seriøst ved deres hjemmeside, fordi de ikke ved, hvad der skal stå på den, eller hvordan de får den sat op rent teknisk.

Eller at de ikke har tid til at vedligeholde den, så den ender med at sejle sin egen sø.

Andre igen mener, at det mere er en luksus end en nødvendighed at have en hjemmeside.

5 gode grunde til, hvorfor du ikke kan undvære en hjemmeside

1. Førstehåndsindtrykket er alfa og omega

Når kunder søger efter en håndværker, ønsker de hurtigt at kunne få et indtryk af, hvem du er, og hvad du tilbyder.

Din hjemmeside skal demonstrere, at du som håndværker både er professionel, seriøs og engageret i dit arbejde. Den skal være overskuelig og nem at finde rundt på, så kunderne kan få svar på deres spørgsmål.

2. Kunderne vil se tidligere arbejde og anmeldelser

Folk vil gerne vide, hvad de kan forvente, før de bruger penge på en håndværker. Din hjemmeside giver dig mulighed for at vise tidligere projekter, både med billeder og beskrivelser.

Desuden er gode anmeldelser og kundeudtalelser med til at skabe tillid. Mund-til-mund anbefalinger er altid vigtige, men kunderne lægger også vægt på, at en hjemmeside med konkrete eksempler på udført arbejde og tilfredse kunder giver et bedre billede af kvaliteten.

3. Nem adgang til information

Din hjemmeside skal være en nem og tilgængelig platform til at finde relevant information – fra priser og services til kontaktoplysninger og åbningstider.

Hvis kunderne først skal kontakte dig for at få svar på nogle helt grundlæggende spørgsmål, kan det hurtigt blive en hindring. Og det kan føre til, at de vælger en anden håndværker, der har gjort det lettere for dem at få information online.

4. Synlighed og troværdighed på Google

Selv hvis du får mange opgaver via anbefalinger, kan du risikere at gå glip af potentielle kunder, der søger online. Mange kunder starter deres søgen efter en håndværker på Google, og her kan du kun konkurrere, hvis du har en hjemmeside, der er optimeret til søgemaskinerne.

En hjemmeside hjælper ikke kun med at vise dit arbejde, men også med at forbedre din synlighed online, så flere kunder kan finde dig.

5. Tryghed ved en større investering

Når folk vælger en håndværker, er det ofte en stor beslutning og en betydelig investering, hvad enten det handler om at få et nyt badeværelse, et nyt køkken, udskiftet vinduer eller tag, få gennemført større renoveringer eller lignende.

En professionel hjemmeside viser kunderne, at hos dig får de værdi for pengene, og det giver dem tillid til, at du er den rette håndværker for dem.

Konklusion

Mens mund-til-mund-anbefalinger stadig er værdifulde, bør du ikke ignorere den enorme værdi, som en professionel hjemmeside kan tilføre din håndværkervirksomhed.

Hvis du vil være konkurrencedygtig i dagens marked, bør en hjemmeside derfor være en nødvendighed og ikke en luksus for dig.

Som min gode kunde, Murermester Bastian, så fint udtrykker det:

”Husker dengang jeg startede op som murermester, der var én ting, jeg var rimelig sikker på, det var, at jeg IKKE skulle have mig en hjemmeside, for det bruger en håndværker sku da ikke!? Det har jeg måttet sande ikke passer og hold nu op, jeg er glad for den hjemmeside, jeg har fået lavet og sidder tilbage med i dag.”

Du kan se Bastians hjemmeside her, som jeg har skrevet teksterne til. Selve hjemmesiden er sat op af Tine Appel fra Appel Design, som jeg ofte arbejder sammen med.

Har du brug for hjælp til din hjemmeside?

Hvis ja, så er du meget velkommen til at booke en samtale i min kalender. Det er helt uforpligtende, og du binder dig ikke til noget.

Anita Cordes
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial