Nyhedsbreve – går du i panik når folk afmelder sig?
Hvis du har et nyhedsbrev, har du naturligvis også en liste, hvor folk kan tilmelde sig – og afmelde sig igen.
Hvordan har du det, når nogle afmelder sig det nyhedsbrev, som du måske har brugt en masse tid på at skrive?
Jeg hører ofte fra mine kunder og personer i mit netværk, at de tænker noget i retning med:
- Åh nej, hvorfor nu det?
- Kan han/hun ikke lide mig og det, jeg skriver?
- Har jeg gjort noget forkert, siden de afmelder sig?
- Skriver jeg for tit eller for sjældent?
Lyder det bekendt?
Der kan være mange årsager til, at folk afmelder sig dit nyhedsbrev, men det vigtigste er, at du ikke går i panik og tager det personligt.
Du skal være glad, når folk afmelder sig
Det er måske sat lidt meget på spidsen, for du behøver jo ikke at juble over afmeldingerne. Men omvendt skal du lære bare at sige ”pyt, han eller hun er ikke interesseret, og det er helt i orden”.
Sagen er, at nogle vælger at følge dig i lang tid, hvor de får en masse viden og godt indhold af dig. Men de bliver ikke til kunder, for de har aldrig tænkt sig at hive kreditkortet op af lommen, når du prøver at sælge noget til dem.
Hver gang jeg kører en intensiv kampagne for et af mine produkter, er der altid flere der afmelder sig. Og det er jeg faktisk glad for, de gør.
For så ved jeg, at jeg ikke kommer til at genere dem fremover med andre salgskampagner, som de alligevel ikke åbner. Og de klikker sig i hvert fald ikke videre til mit tilbud og køber noget.
For mange uengagerede læsere giver dårlige statistikker
Hvis du har en masse mennesker på din liste, som aldrig gør andet end at slette dine nyhedsbreve, så snart de lander i indbakken, så trækker de din statistik ned.
Det får nemlig åbningsraterne på dine nyhedsbreve til at falde, og det vil de gøre i endnu højere grad, jo større din liste bliver.
De er passive og har måske endda glemt, hvorfor de i sin tid har tilmeldt sig. Her er det faktisk en fordel for dig, hvis de melder sig fra.
Så du ved, at dem der er på din liste, har en ægte interesse i at høre fra dig, både når du deler din viden og skriver godt indhold, men også når du sælger noget, der kan hjælpe dem med at få løst et problem.
For at få ryddet de passive læsere væk, kan du vælge at gå din liste igennem og gøre én af to ting:
- Du kan selv afmelde dem, der ikke er aktive.
- Du kan skrive en mail til dem, der ikke har åbnet dine nyhedsbreve fx det sidste halve år og spørge, om de stadig gerne vil høre fra dig. For du vil naturligvis gerne skrive til dem, men kun hvis de er interesserede i at læse dine nyhedsbreve.
Sidstnævnte er en meget god metode, som jeg bruger et par gange om året. Og ofte får det flere til at skrive tilbage til mig, at NEJ jeg må ikke afmelde dem. De har bare ikke lige haft tid osv. osv. Men de vil gerne blive på mit nyhedsbrev.
Mange svarer aldrig, og dem afmelder jeg så. De opdager det sikkert ikke alligevel, fordi de ikke læser med.
Hvis du bruger Mailchimp, er det gratis at have op til 2.000 tilmeldte. Men Mailchimp har ændret sine betingelser, så du fremover kun kan have én liste.
Kan du se, at du nærmer dig 2.000 tilmeldte, så lav en oprydning, og du kan vente med at betale for Mailchimp, til du har mere end 2.000 på din liste.
For ja, du vil naturligvis gerne have endnu flere på dit nyhedsbrev, også selv det så koster et månedligt beløb. Jo flere tilmeldte du har, jo flere har du at sælge til, når du kører kampagner, og jo højere er sandsynligheden for et større salg.
Hold gryden i kog
Uanset om det blot er et par stykker, der melder sig fra, når du sender nyhedsbreve ud, så skal du huske løbende at få flere ind på din liste. Så din liste ikke ender med at skrumpe mere og mere ind.
Det kan du gøre ved at tilbyde en eller flere forskellige slags freebies eller kundemagneter, som de også bliver kaldt.
På den måde tiltrækker du hele nye læsere, og så længe du får flere ind, end du mister, er du på rette vej.