What to do? Booste eller annoncere på Facebook?
Hvad virker bedst? At booste et eksisterende opslag eller lave en “rigtig” annonce fra bunden af?
Det spørgsmål bliver jeg ofte stillet af kunder og personer i mit netværk. Og det er et rigtig godt spørgsmål.
Tidligere ville jeg til enhver tid have sagt, at du ALDRIG skal booste et opslag, men kun bruge ”rigtig” annoncering på Facebook. Altså hvor du bruger Annonceadministratoren til at lave dine annoncer.
Men så var det, jeg gik hen og blev klogere!
For der er situationer, hvor det faktisk er en god idé at booste dit opslag. Det kommer jeg tilbage til om lidt.
Jeg mener nu stadig, at der er flest fordele ved at lave en rigtig annonce på Facebook. Det er der bl.a., fordi du selv vælger din målgruppe, og hvem du vil annoncere til.
Du sparer tilmeld penge, fordi du kan målrette dine annoncer meget mere. Det vil sige, det er kun folk, der i virkeligheden er interesserede i dine annoncer, der ser dem.
Brug det rigtige værktøj og få flere fordele
Når du bruger Annonceadministratoren, får du mange flere muligheder at vælge mellem. Skal folk vide mere, købe nu, tilmelde sig f.eks. dit nyhedsbrev osv. Du kan også lave nogle visuelt flotte annoncer ved at lave billedet f.eks. i Canva, som er et af mine yndlingsprogrammer.
Desuden får du meget større mulighed for at teste dine annoncer f.eks. ved at lave to eller flere annoncer og sætte dem til at køre sammen i en kort periode. Derefter holder du skarpt øje med, hvilken annonce der virker bedst.
Altså giver flest klik og har størst rækkevidde eller hvad du nu har besluttet dig for at bruge som mål. Når du kan se det, kører du kun videre med den annonce og stopper de andre.
En anden mulighed er, at du også kan vælge at teste dine målgrupper, så du finder ud af, hvordan du bedst rammer de rigtige personer.
Det kan godt være lidt tricky at få helt styr på Annonceadministratoren, men jeg vil klart anbefale dig at prøve det af. Når du først har fanget måden, du skal gøre det på, vil det ikke tage dig lang tid fremover at opsætte nogle gode annoncekampagner.
At booste kan være en god idé
Når det så er sagt, så må jeg krybe til korset og indrømme, at det nogle gange kan betale sig at booste et opslag. Men det kommer virkelig an på, hvad det er for et opslag vi taler om. At booste selve din Facebook-side giver sjældent noget i sig selv.
Måske vil nogle være uenige med mig, men jeg har testet det ved at booste min egen Facebook-side for at få nogle flere følgere.
Og ja tak – det fik jeg da også. Alle mulige falske profiler fra en helt anden del af verden! Jeg er 200% på, at ingen af dem nogensinde ville læse, hvad jeg skriver eller blive kunder i min forretning. Så de røg hurtigt ud igen.
Men jeg har flere kunder med webshops med produkter, der rammer en meget bred målgruppe. Her har det vist sig, at det godt kan betale sig at booste et opslag – endda for meget små midler.
Jeg har også selv jævnligt boostet opslag, der linker til et af mine blogindlæg med stor succes. Så helt afskrive boost skal du ikke.
Det er dog vigtigt at huske på, at det skal være et opslag, hvor du kan se, det allerede gør sig godt uden hjælp så at sige. Så kan du vælge at booste det og nå endnu længere ud.
Så heldigvis kan man sige, at man (= jeg) har et standpunkt, til man tager et nyt.
Uanset hvilken form for annoncering på Facebook, du vælger at bruge, så sørg for at følge op bagefter. Var det pengene værd? Konverterede din annonce godt nok f.eks. i form af klik til en specifik side på din hjemmeside?
Fik du det ud af det, du ønskede, eller skal du prøve en anden fremgangsmåde næste gang?